Grganie, plynatosť a nadúvanie: tipy, ako sa ich zbaviť

Grganie alebo plynatosť (flatus) je prirodzený a bežný jav. Nadmerné grganie alebo plynatosť sprevádzané nadúvaním, bolesťou alebo opuchom brucha (distenzia) môžu niekedy prekážať pri každodenných činnostiach alebo spôsobovať rozpaky. Tieto príznaky však zvyčajne nenaznačujú závažné ochorenie a často sa dajú zmierniť jednoduchými zmenami životného štýlu.

Ak vám grganie, plynatosť alebo nadúvanie bránia v každodenných činnostiach, niečo môže byť zle. Zistite, ako znížiť alebo predísť bolesti spôsobenej plynatosťou a nadúvaním a kedy možno budete musieť navštíviť lekára.

Odgrgnutie: zbavenie sa prebytočného vzduchu

Grganie je spôsob, akým vaše telo vypudzuje prebytočný vzduch z hornej časti tráviaceho traktu. Väčšina grgania (grgania) je spôsobená prehĺtaním prebytočného vzduchu. Tento vzduch sa zvyčajne ani nedostane do žalúdka, ale hromadí sa v pažeráku.

Ak jete alebo pijete príliš rýchlo, rozprávate počas jedla, žujete žuvačku, cmúľate tvrdé cukríky, pijete sýtené nápoje alebo fajčíte, môžete prehltnúť prebytočný vzduch. Niektorí ľudia z nervozity prehĺtajú vzduch, aj keď nejedia alebo nepijú.

Reflux kyseliny alebo gastroezofageálna refluxná choroba (GERD) môže niekedy spôsobiť nadmerné grganie tým, že podporuje zvýšené prehĺtanie.

Helicobacter pylori

Chronické grganie môže súvisieť aj so zápalom sliznice žalúdka alebo infekciou baktériou Helicobacter pylori, ktorá je zodpovedná za niektoré žalúdočné vredy. V týchto prípadoch je grganie sprevádzané ďalšími príznakmi, ako je pálenie záhy alebo bolesť brucha.

Ako sa zbaviť grgania?

  1. Jedzte a pite pomaly. Neponáhľajte sa, prehltnete menej vzduchu. Snažte sa jesť pokojne. Keď jete v strese alebo v zhone, prehĺtate viac vzduchu.
  2. Vyhnite sa sýteným nápojom a pivu.
  3. Vynechajte žuvačky a tvrdé cukríky. Keď žujete žuvačku alebo cmúľate tvrdé cukríky, prehĺtate častejšie ako zvyčajne. Časť toho, čo prehltnete, je vzduch.
  4. Nefajčite. Keď vdychujete dym, vdychujete a prehĺtate aj vzduch.
  5. Skontrolujte si zubnú náhradu. Zle priliehajúca zubná náhrada môže spôsobiť, že pri jedle a pití prehltnete nadmerné množstvo vzduchu.
  6. Pohybujte sa. Krátka prechádzka po jedle môže pomôcť.

Liečba pálenia záhy

Pri občasnom miernom pálení záhy môžu pomôcť voľnopredajné antacidá alebo iné lieky.

Reflux si môže vyžadovať predpísanie liekov alebo inú liečbu.

Plynatosť: hromadenie plynov v črevách

Plyn v tenkom alebo hrubom čreve je zvyčajne spôsobený trávením alebo kvasením nestrávenej potravy baktériami nachádzajúcimi sa v čreve. Plyny sa môžu tvoriť aj vtedy, keď tráviaci systém úplne nerozloží niektoré zložky potravy, napríklad lepok, ktorý sa nachádza vo väčšine obilnín, alebo cukor v mliečnych výrobkoch a ovocí.

Ďalšími zdrojmi črevného plynu môžu byť:

  1. zvyšky potravy v hrubom čreve zmeny baktérií v tenkom čreve zlé vstrebávanie sacharidov, ktoré môže narušiť rovnováhu prospešných baktérií v tráviacom systéme zápcha, pretože čím dlhšie zostávajú zvyšky potravy v hrubom čreve, tým viac času majú na fermentáciu.
  2. poruchy trávenia, ako je intolerancia laktózy alebo fruktózy alebo celiakia.

Ako sa zbaviť nadúvania a plynatosti?

Môže pomôcť zabrániť nadmernému množstvu plynu:

  1. Vylúčte niektoré potraviny. K nadúvaniu najčastejšie prispievajú fazuľa, hrach, šošovica, kapusta, cibuľa, brokolica, karfiol, celozrnné výrobky, huby, niektoré druhy ovocia, pivo a iné sýtené nápoje. Skúste postupne vyradiť jednu potravinu a uvidíte, či sa vaša plynatosť zlepší.
  2. Prečítajte si etikety. Ak sa vám zdá, že vám mliečne výrobky robia problém, možno máte určitý stupeň intolerancie laktózy.
  3. Dávajte pozor na to, čo jete, a vyskúšajte druhy s nízkym obsahom laktózy alebo bez laktózy. Niektoré nestráviteľné sacharidy, ktoré sa nachádzajú v potravinách bez cukru (sorbitol, manitol a xylitol), môžu tiež spôsobovať zvýšenú plynatosť.
  4. Jedzte menej mastných jedál. Tuk spomaľuje trávenie a poskytuje jedlu viac času na kvasenie.
  5. Dočasne obmedzte potraviny s vysokým obsahom vlákniny. Vláknina má mnoho výhod, ale mnohé potraviny s vysokým obsahom vlákniny sú aj veľkými producentmi plynov.
  6. Vyskúšajte voľnopredajné lieky alebo výživové doplnky.

Nadúvanie: časté, ale nie úplne vysvetlené

Je to pocit plného žalúdka. Nadúvanie je viditeľné alebo merateľné zväčšenie brucha. Ľudia často opisujú príznaky brucha ako nadúvanie, najmä ak sa nezdá, že by sa tieto príznaky zmiernili grganím, plynatosťou alebo stolicou. Presná súvislosť medzi črevnými plynmi a nadúvaním nie je úplne objasnená.

Mnohí ľudia s príznakmi nadúvania nemajú v črevách viac plynu ako iní ľudia. Mnohí ľudia, najmä tí so syndrómom dráždivého čreva alebo úzkosťou, môžu byť citlivejší na brušné príznaky a črevné plyny, než na ich nadmerné množstvo.

Nadúvanie sa však dá zmierniť zmenami správania, ktoré znižujú grganie, alebo zmenami stravy, ktoré znižujú plynatosť.

Kedy navštíviť lekára?

Nadmerné grganie, plynatosť a nadúvanie často zmiznú samé alebo po jednoduchej zmene životného štýlu. Ak sú to jediné príznaky, ktoré máte, zriedkavo predstavujú závažný základný stav.

Ak sa vaše príznaky nezlepšujú ani po jednoduchých zmenách, poraďte sa so svojím lekárom, najmä ak si všimnete aj:

  • hnačka pretrvávajúca alebo silná bolesť brucha
  • krvavé stolice zmeny farby alebo frekvencie stolice
  • nechcený úbytok hmotnosti
  • nepríjemné pocity na hrudníku
  • strata chuti do jedla alebo
  • pocit rýchleho nasýtenia

Tieto príznaky môžu poukazovať na základné ochorenie tráviaceho traktu.

Myslíte si, že vaše problémy spôsobuje H. Pylori?

Otestujte sa z pohodlia domova. Kúpiť test H. pylori

helicobacter pylori domácí test

 

Zdroj textu: MayoClinic

Výživové doplnky chioskej mastichy

1 z 17

Liečebné sady

1 z 11