Reflux a joga: pomáha cvičenie pri príznakoch refluxu a pálenia záhy?

Obsah článku: Reflux a joga: pomáha cvičenie pri príznakoch refluxu a pálenia záhy?

  1. Čo je reflux?
  2. Príznaky
  3. Joga a reflux
  4. Liečba
  5. Váš lekár
  6. Čo môžete urobiť?

Čo je reflux?

Spätný tok kyseliny zo žalúdka do pažeráka spôsobuje reflux. Nazýva sa aj gastroezofageálny reflux. Kyselina zo žalúdka spôsobuje pocit pálenia a nepríjemnú chuť v zadnej časti hrdla.

Reflux kyseliny je často bežným ochorením. Približne 20 % americkej populácie má občasný alebo pravidelný reflux kyseliny. Ak máte reflux (pálenie záhy) častejšie ako dvakrát týždenne alebo ak začne ovplyvňovať váš každodenný život, môžete mať ochorenie nazývané gastroezofageálna refluxná choroba (GERD).

Ak sa neliečite, tento stav môže viesť k poškodeniu pažeráka alebo k iným vážnym zdravotným problémom.

Aké sú príznaky refluxu?

Prvým príznakom, ktorý pravdepodobne pocítite pri refluxe, je pocit pálenia v pažeráku, tzv. pálenie záhy. Tento pocit vzniká, keď sa kyselina vyplavuje späť zo žalúdka cez dolný pažerákový zvierač. Vaše príznaky sa môžu zhoršiť, ak si po jedle príliš rýchlo ľahnete alebo ak sa predkloníte.

Medzi ďalšie príznaky patria:

  • pálenie záhy
  • bolesť na hrudníku
  • ťažkosti s prehĺtaním
  • suchý kašeľ
  • bolesť hrdla
  • pocit hrče v krku

Niektoré ochorenia môžu zvyšovať riziko refluxu, ako napríklad:

  • obezita
  • tehotenstvo
  • diabetes
  • astma

Ak sa reflux kyseliny nelieči, môže spôsobiť veľa problémov.

Joga a reflux

V štúdii o refluxe označilo 45,6 % opýtaných ľudí stres za faktor životného štýlu, ktorý ovplyvňuje ich refluxné príznaky. Ďalšia štúdia zistila, že zvýšený stres vedie k zvýšeniu množstva kyseliny, ktorú vylučuje žalúdok.

Viac kyseliny môže znamenať viac príležitostí na vznik refluxných príznakov.

Joga a stres

Vedci ďalej skúmali vzťah medzi jogou a stresom a zistili, že joga môže pomôcť znížiť reakciu organizmu na stres. Zistili, že joga môže byť účinnou liečbou refluxu a dokonca aj žalúdočných vredov. V tejto štúdii výskumníci neskúmali jogu ako samostatnú liečbu, ale skôr ako súčasť liečebného plánu.

Na vyhodnotenie účinnosti jogy ako samostatnej liečby sú potrebné ďalšie štúdie.

Ak by ste chceli do svojho plánu liečby refluxu zaradiť jogu, tu je niekoľko tipov.

Pozície, ktoré môžete vyskúšať

Ak chcete vyskúšať jogu, aby ste zistili, či vám pomôže pri príznakoch refluxu, ale neviete, kde začať, na internete nájdete množstvo bezplatných videí s jogou. Joga s Adriene ponúka 12-minútové cvičenie na reflux. Cieľom tejto sekvencie je pomôcť vám uvoľniť napätie v hrdle. Tiež vás poučí, aby ste sa sústredili na dýchanie, ktoré môže pomôcť zmierniť stres a vyrovnať celé telo. Toto video sa venuje aj práci s dychom v sede a niektorým ďalším pozíciám vrátane tanečnej, horskej a stoličkovej.

Toto video neobsahuje namáhavé pohyby ani obrátenú polohu, ako je napríklad pes smerom nadol, ktoré môžu spôsobiť vzplanutie kyseliny. Aj počas šavásany na konci Adriene odporúča pre väčšiu bezpečnosť zdvihnúť hlavu pomocou podložky.

Odborníčka na jogu a meditáciu Barbara Kaplan Herring vysvetľuje, že cvičenie jogy môže pomôcť pri mnohých tráviacich problémoch.

Navrhuje nasledujúce jogové pozície, ktoré pomáhajú znížiť kyslosť:

  1. Supta badha konasana alebo pozícia obuvníka
  2. Supta sukhasana alebo ľahká pozícia v ľahu so skríženými nohami
  3. Parsvottanásana alebo pyramída (bočný úsek so vzpriamenou modifikáciou)
  4. Virabhadrasana I alebo bojovník I
  5. Trikonasana alebo trojuholník
  6. Parivrtta Trikonasana alebo obrátený trojuholník

Každý reaguje na jogu inak. Ak vám pohyb spôsobuje nepríjemné pocity alebo zhoršuje reflux, nemusíte v ňom pokračovať. Zaradenie jogy do plánu liečby by malo pomôcť zmierniť stres a zlepšiť váš stav.

Ďalšie možnosti liečby

Antacidá bez lekárskeho predpisu

Okrem jogy môžete vyskúšať aj niektoré konvenčné spôsoby liečby refluxu. Niektoré antacidá sú dostupné bez lekárskeho predpisu a môžu vám priniesť úľavu od občasného refluxu. Pôsobia tak, že neutralizujú žalúdočnú kyselinu.

Lieky na predpis

Ak vám voľne predajné antacidá prinesú len malú úľavu, možno si budete chcieť dohodnúť stretnutie s lekárom. Silnejšie lieky sú dostupné na lekársky predpis. Možno budete môcť využiť jednu alebo viacero z nich.

Medzi tieto lieky patria napríklad:

  • H2 blokátory
  • inhibítory protónovej pumpy, ako sú esomeprazol, lansoprazol a omeprazol lieky na posilnenie pažerákového zvierača

Chirurgický zákrok

Ak lieky nepomáhajú alebo ak sa chcete vyhnúť možným vedľajším účinkom, ďalšou možnosťou je chirurgický zákrok. Poraďte sa so svojím lekárom, ktorá liečba je pre vás najvhodnejšia. Kedy navštíviť lekára Častý reflux môže oslabiť dolný pažerákový zvierač. V takomto prípade budete pravdepodobne pociťovať reflux a pálenie záhy pravidelnejšie a vaše príznaky sa môžu zhoršiť.

Refluxná choroba môže viesť k závažným komplikáciám, ak sa nelieči. Medzi komplikácie refluxu patria: Zápal pažeráka alebo ezofagitída krvácanie z pažeráka zúženie pažeráka Barrettov pažerák

Niekedy môžu príznaky refluxu napodobňovať príznaky srdcového infarktu.

Ak máte príznaky refluxu spolu s niektorým z nasledujúcich príznakov, okamžite navštívte svojho lekára:

  1. bolesť na hrudníku
  2. dýchavičnosť
  3. bolesť čeľuste
  4. bolesť ramena

Čo môžete urobiť dnes

Medzi stresom a refluxom môže existovať súvislosť. Cvičenie jogy vám môže pomôcť znížiť účinky oboch týchto faktorov.

Na zmiernenie príznakov môžete urobiť nasledujúce kroky:

Vyskúšajte jogu v štúdiu

Ak si myslíte, že by vám joga mohla pomôcť pri refluxe, obráťte sa na miestne štúdio ešte dnes. Porozprávajte sa s učiteľom o príznakoch, ktoré pociťujete, a o tom, či sú pre vás ponúkané hodiny vhodné. Učiteľ môže počas hodiny upraviť polohy, ktoré zhoršujú symptómy, alebo sa s vami môže stretnúť súkromne a vytvoriť individuálny postup.

Vyskúšajte jogu doma

Jogu si môžete vyskúšať aj v pohodlí vlastnej obývačky. Predtým, ako sa postavíte na podložku, nezabudnite, že cvičenie musí byť jemné a pomalé. Mali by ste sa vyhýbať polohám, pri ktorých dochádza k zaťaženiu alebo tlaku na žalúdok, alebo polohám v obrátenej polohe, pri ktorých sa kyselina dostáva do pažeráka.

V opačnom prípade si tento pokojný čas vyhraďte pre seba a nezabudnite dýchať.

Urobte ďalšie zmeny životného štýlu

Môžete urobiť aj iné zmeny životného štýlu, ktoré zmiernia váš občasný reflux alebo mu dokonca zabránia bez použitia liekov.

  1. Skúste si viesť potravinový denník a sledovať, ktoré potraviny zhoršujú reflux. Medzi potraviny, ktoré môžu zhoršiť príznaky, patria čokoláda, mäta pieporná, paradajky, citrusové plody, cesnak a cibuľa.
  2. Pri jedle pite viac vody, aby ste zriedili žalúdočné kyseliny. Medzi nápoje, ktorým sa treba vyhýbať, patria ovocné šťavy, čaj, alkohol alebo čokoľvek perlivé.
  3. Ak máte nadváhu alebo ste obézni, schudnite. Pridané kilogramy môžu vytvárať tlak na žalúdok a tlačiť kyselinu do pažeráka.
  4. Jedzte menšie jedlá.
  5. Nejedzte pred spaním.
  6. Keď ležíte, žalúdočné kyseliny sa môžu ľahšie vyplaviť a podráždiť pažerák.
  7. Ak vám to prináša úľavu, môžete si hornú časť postele zdvihnúť pomocou blokov a vytvoriť tak sklon.
  8. Noste voľné oblečenie, aby ste znížili tlak na brucho a zabránili refluxu.

Ak sa prihlásite na hodinu jogy, oblečte si na cvičenie niečo pohodlné a splývavé.

Reflux a joga: pomáha cvičenie pri príznakoch refluxu a pálenia záhy?

Zdroj článku a studií: web Healthline, Pixabay

Výživové doplnky chioskej mastichy

1 z 17

Liečebné sady

1 z 11