Nočné pálenie záhy: 12 tipov pre dobrý spánok

Nočné pálenie záhy postihuje štyroch z piatich ľudí, ktorí trpia pravidelným pálením záhy a refluxom. Nepríjemné pocity a horká chuť môžu znepríjemniť alebo dokonca znemožniť spánok.

Hoci voľnopredajné lieky a lieky na predpis môžu liečiť príznaky, keď vás už pálí záha, "základom liečby akejkoľvek choroby alebo poruchy je prevencia!"

Našťastie niekedy stačí na prevenciu nočného pálenia záhy len niekoľko zmien životného štýlu. Prečítajte si naše rady a tipy, ako potlačiť pálenie záhy v noci ešte predtým, ako sa dostaví. A konečne sa dnes dobre vyspite! 

12 tipov, ako zmierniť nočné pálenie záhy

  1. Spite na ľavom boku
  2. Schudnite aspoň trochu
  3. Spite s vyvýšenou hornou časťou tela
  4. Nosiť voľné oblečenie na spanie
  5. Vyhýbajte sa potravinám, ktoré spôsobujú pálenie záhy
  6. Vyhýbajte sa večerným jedlám alebo veľkým jedlám vo večerných hodinách
  7. Jedzte pokojne
  8. Po jedle si neľahajte
  9. Počkajte na cvičenie
  10. Žuvajte žuvačku
  11. Prestaňte fajčiť
  12. Poraďte sa so svojím lekárom o vhodnej liečbe

Spite na ľavom boku

Zdá sa, že táto poloha pomáha zmierniť nočné príznaky pálenia záhy. Aby ste si ľahšie zapamätali, na ktorej strane máte spať, je tu jeden pamäťový trik: "Right is wrong!" Čo by sa dalo voľne preložiť ako: "Ľavá je lepšia!"

Aspoň trochu schudnite

Schudnite, aj keď len trochu. Pálenie záhy sa často zhoršuje až s priberaním, ale už strata dvoch a pol kilogramov môže pomôcť zmierniť príznaky pálenia záhy.

Spite s vyvýšenou hornou časťou tela

Keď ležíte v posteli, váš krk a žalúdok sú v podstate v rovnakej úrovni, čo uľahčuje prúdenie žalúdočnej kyseliny do pažeráka a spôsobuje pálenie záhy. Svoje telo môžete pozdvihnúť dvoma spôsobmi:

  • Zvýšte hornú časť postele o 15 až 25 cm.
  • Spite na klinovitom vankúši, ktorý má na jednom konci hrúbku aspoň 15 až 25 cm. Nenahrádzajte nimi bežné vankúše, tie vám zdvihnú len hlavu, nie celú hornú časť tela. 

Noste voľné oblečenie

Tesné oblečenie, najmä okolo pása, môže vyvíjať tlak na žalúdok, čo vedie k príznakom pálenia záhy.

Vyhýbajte sa potravinám, ktoré spôsobujú pálenie záhy

Potraviny, ktoré vyvolávajú pálenie záhy, sa u jednotlivých ľudí líšia. Medzi bežné potraviny a nápoje, ktoré môžu spôsobovať pálenie záhy a prerušovať spánok, patria alkohol, nápoje s obsahom kofeínu, ako je kola, káva a čaj, čokoláda a kakao, mäta pieporná, cesnak, cibuľa, mlieko, mastné, korenené, mastné alebo vyprážané jedlá a kyslé potraviny, ako sú citrusové alebo paradajkové produkty. Veďte si potravinový denník, ktorý vám pomôže sledovať, ktoré potraviny môžu vyvolávať pálenie záhy.

Vyhýbajte sa jedlám neskoro večer alebo veľkým jedlám

Vyhnite sa jedlu dve až tri hodiny pred spaním, aby ste znížili množstvo žalúdočnej kyseliny a umožnili žalúdku čiastočne sa vyprázdniť pred spaním, pretože veľké jedlá vyvíjajú tlak na žalúdok. Skúste večer zjesť menšie jedlo, aby ste predišli nočným príznakom pálenia záhy. 

Relaxujte pri jedle

Pocit stresu pri jedle v zhone môže spôsobiť, že žalúdok produkuje viac žalúdočnej kyseliny. Oddýchnite si aj po jedle - ale neležte. Niektorí odborníci odporúčajú vyskúšať relaxačné techniky, ako je hlboké dýchanie alebo meditácia.

Po jedle zostaňte vzpriamene stáť

Zníži sa tak riziko vzostupu kyseliny do pažeráka. Vyhnite sa tiež ohýbaniu alebo namáhavému zdvíhaniu ťažkých predmetov.

Počkajte na cvičenie

Pred náročným cvičením počkajte niekoľko hodín po jedle. To vám poskytne čas na vyprázdnenie žalúdka.

Žuvajte žuvačku

Žuvanie žuvačky podporuje tvorbu slín, ktoré môžu upokojiť pažerák a odplaviť kyselinu do žalúdka. Vyskúšajte surové kryštáliky mastichy

Prestaňte fajčiť

Fajčenie predstavuje dvojité nebezpečenstvo, pokiaľ ide o pálenie záhy. Cigaretový dym môže nielen dráždiť tráviaci trakt, ale fajčenie môže tiež uvoľniť svaly pažeráka, ktoré udržiavajú žalúdočnú kyselinu tam, kam patrí.

Poraďte sa so svojím lekárom o liekoch, ktoré užívate

Niektoré lieky môžu spôsobiť alebo zhoršiť pálenie záhy, vrátane nesteroidných protizápalových liekov, niektorých liekov na osteoporózu, niektorých liekov na srdce a krvný tlak, niektorých hormonálnych liekov, niektorých liekov na astmu a niektorých liekov na depresiu. Rovnako ako spúšťače pálenia záhy vyvolané jedlom sa môžu u jednotlivých ľudí líšiť, aj spúšťače pálenia záhy vyvolané liekmi sa môžu líšiť. 

Pálenie záhy: kedy by ste mali navštíviť lekára

Ak vám zmena životného štýlu nepomôže zvládnuť pálenie záhy, možno je čas na lieky alebo inú liečbu. Zavolajte svojho lekára, ak:

  • Pálenie záhy neodchádza
  • Máte problémy s prehĺtaním
  • Pálenie záhy vám spôsobuje zvracanie
  • Páli vás žáha aj po dvoch týždňoch užívania antacíd

Nikdy neignorujte pretrvávajúce pálenie záhy. Neliečený chronický reflux kyseliny môže spôsobiť zjazvenie a zúženie pažeráka. V najhorších prípadoch sa neliečené chronické pálenie záhy - príznak gastroezofageálnej refluxnej choroby - môže vyvinúť do vážnejšieho ochorenia pažeráka.

Reflux, palenie zahy

Výživové doplnky chioskej mastichy

1 z 17

Liečebné sady

1 z 11